v tiesni volaj 18 155 alebo 112 Karta darcu
EHAC IKAR

Flash

Počet zásahov leteckých záchranárov priamo v teréne každoročne stúpa

11. január 2018 10:03:42

Červeno biele lietajúce sanitky aj tento rok nepretržite pomáhali ľuďom v tiesni. V roku 2017 vzlietli spolu s prúdovými lietadlami upravenými do medicínskej verzie na pomoc 1717 pacientom. Počet primárnych zásahov v teréne pritom každoročne stúpa, čo potvrdil aj nárast oproti predchádzajúcim rokom. Pri rôznych udalostiach priamo v teréne zasahovali záchranárske vrtuľníky 1216 krát, zvyšné lety tvorili medzinemocničné prevozy. Najpočetnejšia skupina ľudí – až 37 %, ktorí urgentne potrebovali pomoc leteckých záchranárov, boli pacienti s kardiálnym zlyhaním, najčastejšie s diagnózou akútny infarkt myokardu. Druhým najčastejším dôvodom vyslania záchranárskych vrtuľníkov do terénu boli dopravné nehody (16,5 %), vrátane zrazených cyklistov a chodcov. Viac ako 10 % tvorili pacienti, ktorí po páde z výšky v mnohých prípadoch s vážnym úrazom chrbtice potrebovali rýchly a šetrný transport vrtuľníkom do nemocnice. V minulom roku bolo do nemocníc letecky prevezených 1469 dospelých a 248 detských pacientov. Spomedzi siedmich základní na celom Slovensku patrí medzi najvyťaženejšie Banská Bystrica (s počtom zásahov 316), Trenčín (265 zásahov) a Košice (260 zásahov). Keďže podmienky pre letovú činnosť sú počas letných mesiacov najpriaznivejšie a dni najdlhšie, najviac práce mali leteckí záchranári tradične práve počas tohto obdobia. Naopak, najmenej zásahov bolo zaznamenaných počas zimných mesiacov. Prevádzkovateľ leteckej záchrannej služby, spoločnosť AIR – TRANSPORT EUROPE, investoval v minulom roku do kompletnej modernizácie svojho strediska v Žiline. „Pre stredisko s volacím znakom Krištof 06 sme postavili novú budovu a zrekonštruovali pôvodný heliport. Verím, že táto investícia prinesie pre naše posádky lepšie a komfortnejšie zázemie pri výkone ich práce na zemi,“ zhodnotil riaditeľ Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby, Ing. Ján Kuboši.

Pomáhajú už aj v Čechách

V roku 2017 rozšírila spoločnosť ATE svoju pôsobnosť v leteckej záchrannej službe za hranice Slovenskej republiky. Na základe súťaže, ktorú vyhlásilo Ministerstvo zdravotníctva Českej republiky, zahájila slovenská letecká spoločnosť začiatkom minulého roka svoju pôsobnosť v stredisku Zdravotníckej záchrannej služby olomouckého kraja. Z tohto strediska vzlietol vrtuľník ATE v roku 2017 na pomoc 470 pacientom, z toho 404 bolo uskutočnených primárnych letov do terénu. Najčastejšou indikáciou nasadenia záchranárskeho vrtuľníka do akcií v tomto kraji bolo náhle zhoršenie zdravotného stavu pacientov, dopravné nehody a vážne úrazy v teréne. K prevzatiu strediska novým leteckým prevádzkovateľom patrila séria spoločných školení českých a slovenských záchranárov. Po úvodných školeniach prebehli koncom roka 2017 v Poprade výcviky českých kolegov na použitie špeciálnej záchrannej činnosti. Následne na základni v Olomouci absolvovali piloti výcvik lietania s použitím okuliarov na nočné videnie. Týmito výcvikmi sa v olomouckom kraji rozšírili možnosti pre poskytovanie leteckej záchrannej služby pomocou lanovej techniky a zároveň sa zvýšila bezpečnosť lietania po západe slnka.

Piloti absolvovali najmodernejší letový trenažér vo Valencii

V rámci skvalitnenia prípravy pilotov spoločnosti ATE sa v uplynulom roku uskutočnili dva druhy výcvikov v zahraničí. V špecializovanom Ústave leteckého zdravotníctva v Prahe bol kurz zameraný na zdokonalenie procesov vnímania a reakcií pilota pri vykonávaní nočných letov s použitím okuliarov nočného videnia. Druhý výcvik, ktorého sa zúčastnili piloti lietajúci na vrtuľníku Bell 429, prebiehal v Španielsku v meste Valencia, kde spoločnosť Bell Helicopter Textron umiestnila svoje výcvikové zariadene na simuláciu letu pre typ Bell 429. „Ide o najmodernejšie výcvikové centrum, ktoré bolo uvedené do prevádzky iba v roku 2017 a ktoré získalo všetky potrebné certifikáty schválenej vzdelávacej organizácie od Európskej agentúry pre bezpečnosť letectva (EASA). Letový simulátor verne zodpovedá skutočnému vybaveniu kabíny a v maximálnej miere sa približujem reálnym letovým podmienkam. Jeho prednosťou je možnosť precvičenia všetkých normálnych a núdzových postupov za všetkých poveternostných podmienok vo dne a v noci,“ uzavrel letový riaditeľ ATE, Ing. Peter Dobrota.